מזכיר המדינה של ארצות הברית, מארקו רוביו, אמר כי וושינגטון תנהל מגעים ישירים עם ממשלת לבנון על עתיד המדינה, והדגיש כי דיונים שעניינם לבנון נפרדים ממו"מ הקשור לישראל.
דיבר לכתבים לאחר שהגיע לאבו דאבי ביום שלישי, ואמר רוביו כי ריבונות לבנון מחייבת גישה דיפלומטית נפרדת וחזר על תמיכת ארצות הברית במעורבות עם ההנהגה הנבחרת של ביירות.
"לבנון היא מדינה ריבונית. יש לה ממשלה, וכאשר זה נוגע ללבנון — נערוך משא ומתן ונטפל ישירות מול ממשלת לבנון," אמר רוביו.
מזכיר המדינה אמר כי שוחח לאחרונה עם נשיא לבנון, ג'וזף עאון, וציין כי נציגים אמריקאים נמצאים כעת בלבנון.
חיזבאללה ואיראן נותרות סוגיות מרכזיות
בעודו מבדל בין דיפלומטיה המתמקדת בלבנון לבין מו"מ אזורי אחר, אמר רוביו כי תמיכת איראן בחיזבאללה תישאר חלק מהדיונים המתנהלים עם טהרן.
"עתיד לבנון שייך לעם הלבנוני באמצעות ממשלתו הריבונית הנבחרת, וזוהי ההנהגה שאיתה נעבוד," אמר.
רוביו טען כי כדי להשיג סיום יציב לעימותים ברחבי האזור יש להתמודד עם פעילויות של קבוצות הנתמכות על-ידי איראן, כולל התקפות טילים ורחפנים שבוצעו על-ידי שלוחות אזוריות.
מיצר הורמוז ומעורבות עתידית
רוביו גם דחה כל הצעה שאיראן עשויה לגבות תשלומי מעבר מאוניות שעוברות במיצר הורמוז במסגרת הסכם עתידי עם וושינגטון.
כינה את נתיב המים האסטרטגי כמעבר בינלאומי שמוסדר על-פי הדין הבינלאומי, ואמר שאין למדינה כל זכות לגבות עמלות מאוניות העושות בו שימוש.
הוסיף כי הזדמנויות כלכליות עתידיות לאיראן, בין היתר השקעות זרות אפשריות, תלויות בהתקדמות בטיפול בבעיות ביטחוניות רחבות יותר ובמדיניותה האזורית של טהרן.
רוביו מבקר השבוע באיחוד האמירויות הערביות, בכווית ובבחריין, זאת בעקבות מזכר הבנות שהושג לאחרונה בין ארצות הברית לאיראן.














