איראן מסכימה להחזיר את הגישה של משמר הגרעין של האו"ם: ונס
המתווכים שואפים להתמודד עם חלק מהסוגיות הבעייתיות ביותר שהטרידו את היחסים בין ארה"ב לאיראן במשך עשורים, כולל התוכנית הגרעינית של טהרן.
איראן מסכימה להחזיר את הגישה של משמר הגרעין של האו"ם: ונס
גורמים רשמיים בארה"ב אומרים כי איראן תדלל את מאגרי האורניום המועשר שלה. / צילום: ארכיון AP

טהרן הסכימה להזמין חזרה את מבקרי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (IAEA) למדינה, אמר סגן נשיא ארצות הברית ג'יי דיי ונס, לאחר הסבב הראשון של שיחות בין ארה"ב לאיראן בכוונה להפסיק את המלחמה במזרח התיכון.

"האיראנים הסכימו להזמין את מבקרי ה-IAEA חזרה למדינתם," אמר ונס לעיתונאים באתר הנופש בורגןשטוק בשוויץ ביום שני, שם נפתחו שיחותיו עם ראש המו"מ מטעם איראן, מוחמד באגר גליבאף, ביום ראשון.

"זהו ציון דרך משמעותי עבור העם האמריקני והצעד הראשון להסרת הנשק הגרעיני באופן קבוע ולסיום תמידי של תוכנית נשק גרעינית באיראן," הוסיף.

השיחות בשוויץ היו השלב הראשון של תקופת משא ומתן בת חודשיים שנקבעה לפי הסכם זמני שהוסכם בשבוע שעבר.

המגשרים פקיסטן וקטאר אמרו שהמفاوضים הסכימו על "מפת דרכים לקראת השגת הסכם סופי בתוך 60 יום", וששיחות טכניות יימשכו במהלך שאר השבוע בבורגןשטוק, קומפלקס מלונאי מבודד במרכז שוויץ.

ההסכם הסופי ינסה לסגור את הסכסוך שפרצה כתגובה לתקיפות שיזמו ארצות הברית וישראל ב־28 בפברואר, מה שהוביל לאיראן לתקוף בחזרה בטילים ובדראונים ברחבי האזור ולמעשה להשבית את מצר הורמוז, נתיב ימי קריטי לכלכלת העולם.

המفاوضים שואפים לטפל בכמה מן הנושאים הקשים והעקשניים ביותר שהכבידו על היחסים בין ארה"ב לאיראן במשך עשרות שנים, כולל תוכנית הגרעין של טהרן והאורניום המועשר שלה.

לפי תנאי ההסכם הזמני שהוצג בשבוע שעבר על ידי גורמים אמריקניים, איראן תדלל את מאגרי האורניום המועשר שלה, יתכן באמצעות "down‑blending באתר תחת פיקוח ה-IAEA", הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית שאחראית על הפיקוח הגרעיני של האו"ם.

הסוכנות מעריכה כי לאיראן היו 440 קילוגרם של אורניום מועשר לרמה של 60%, רמה שקרובה לזו הנדרשת לפצצה.

איראן הפסיקה את שיתוף הפעולה עם ה-IAEA לאחר שישראל וארצות הברית השיקו גל תקיפות קודם ביוני 2025, ומבקרי הסוכנות לא ראו את החומר מאז.

ונס אמר שהוא מצפה ששיחות עם המבקרים בנוגע לחזרתם לאיראן יתחילו בקרוב.

"אני מעריך שזה לפחות יקרה השבוע, אך אנו חושבים שחלק מהשיחות עם המבקרים ועם ה-IAEA יכולות להתרחש כבר היום," אמר.

ראש ה-IAEA רפאל גרוסי פרסם ביום ראשון ב-X כי הוא נמצא בבורגןשטוק ופגש את שר החוץ השוויצרי איגנצייו קסיס.

מקור:TRT World and Agencies
אקספלורר
ארה"ב ואיראן מסכמים שיחות ברמה גבוהה בשוויץ, אומרים המתווכים
טראמפ בוחן את יריביו של נתניהו לקראת הבחירות בישות הישראלית
סמוטריץ' מאשר את כוונות הכיבוש להישאר בדרום לבנון וממשיך להתעלם מהחוק הבינלאומי
ישראל הרגה 7 אנשים בלבנון בהפרה של הפסקת אש
משלחת המשא ומתן האיראנית וסגן נשיא ארה"ב ואנס הגיעו לשווייץ לסבב שיחות חדש לאחר עיכוב
ישראל וחיזבאללה הסכימו על הפסקת אש מיידית: גורם אמריקאי רשמי
ג'יי די ונס זה עתה הטיח ביקורת על ישראל. הנה מדוע הוא כל כך זועם
בן גביר אומר ש"לבנון כולה צריכה לבעור" לאחר הריגת החיילים
נדחו שיחות מתוכננות בין ארה"ב לאיראן, כך אמר משרד החוץ השווייצרי
ישראל הרגה לפחות 24 בלבנון רק יום אחרי שארה"ב ואיראן חתמו על הסכם לסיום המלחמה
במהלך העימות עם חיזבאללה בלבנון נהרגו ארבעה חיילים ישראליים, בהם מפקד פלוגה
אסטרטגיית הצבא הישראלי מעוררת תרעומת ואלימות באזור: מקרון
ישראלים בכירים חוששים כי הקרע עם ארה"ב עלול להוביל להטלת אמברגו על נשק — דיווח
חיזבאללה אומר שלישראל יש 60 יום לסיים את הפלישה שלה ולסגת מלבנון
טראמפ תומך בנתניהו בתנאים לפני הבחירות בישראל כאשר הסכם ארה"ב-איראן מעמיק את המתיחות ביניהם
ונס מגנה את ישראל על 'הפניקה' ו'ההתפרצות' בעסקת ארה"ב-איראן
ראשוני המכליות חוצים את מיצרי הורמוז לאחר הסכם איראן, בעוד תקיפות ישראליות מעוררות ספקות בלבנון
נחתם מזכר הבנה בין איראן לארה"ב: מה יקרה לאורניום המועשר של איראן?
חייל ישראלי נהרג, שבעה נפצעו בפיצוץ בדרום לבנון, על פי הדיווח
מזכר ההבנות בין ארה"ב לאיראן נכנס רשמית לתוקף: מיצר הורמוז נפתח מחדש