ארה"ב ומדינות מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC) קראו לפתיחה מחדש של מצר הורמוז, והדגישו כי ניווט חופשי במעבר האסטרטגי חיוני לביטחון האזורי והעולמי.
בהודעה משותפת שפורסמה ביום חמישי לאחר מפגש שרים בין ארה"ב למדינות ה-GCC בבירת בחריין, מנאמה, הדגישו שני הצדדים את חשיבות פתיחתו המחודשת של המצר, וציינו כי 'ניווט חופשי, ללא תנאים וללא הגבלות', כולל זכות מעבר לפי הדין הבינלאומי, הוא 'חיוני לביטחון האזורי והעולמי'.
בהודעה נאמר כי השרים דחו 'כל אגרה, תשלום או ניסיון לכפות שליטה' על מצר הורמוז.
השרים הדגישו גם את הצורך לשמור על 'תנופה ואחדות' ככל שהמשא ומתן בין ארה"ב לאיראן מתקדם לעבר סיום קבוע של העימותים, וציינו את המטרה המשותפת למנוע מטהרן אי פעם לפתח או בדרך אחרת להשיג נשק גרעיני.
הם ברכו גם על הודעה של עומאן והארגון הימי הבינלאומי על השקת תוכנית פינוי ליותר מ-11,000 ימאים שנתקעו באזור.
שש מדינות המפרץ הערביות הביעו גם תמיכה במאמצי הממשלה העיראקית החדשה להגביל את כלי הנשק לשליטת המדינה, לנוכח חששות מפעילות 'מליציות המזוהות עם איראן' הפועלות משטח עיראק.
מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC) מורכבת מערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, קטאר, כווית, בחריין ועומאן.
בנוסף לכך, איראן גינתה הצהרה משותפת שפרסם מזכיר המדינה האמריקאי ושרי החוץ של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, ותיארה אותה כ'מתערבת, בלתי אחראית ופרובוקטיבית'.
בהודעה שפורסמה ביום שישי, משרד החוץ האיראני ביקר את העמדות שנכללו במסמך המשותף שפורסם לאחר ישיבת השרים, והזהיר מפני מה שכינה התנהגות עוינת ומתערבת שממשיכה באזור.
טהראן פסלה את ה'התחייבות המתמשכת' של וושינגטון לביטחונן של מדינות ה-GCC כ'רק רטוריקה' ועיוות של המציאות, וטענה שנוכחות הכוחות האמריקאיים באזור הפכה למקור לאי-ביטחון ולחילוקי דעות.
המשרד אמר שהשימוש האחרון בבסיסים ובמתקנים צבאיים במדינות אזוריות במהלך תקיפות אמריקאיות וישראליות נגד איראן הוכיח שוושינגטון לא מעריכה את ביטחונם של שותפיה האזוריים.
הוא קרא למדינות אזוריות שלטענתו שימשו את שטחן ואת מתקניהן במהלך העימות לשקול מחדש את עמדותיהן, וציין שיש להן חובות לפי הדין הבינלאומי ולעקרון השכנות הטובה למנוע ממצד ג' להשתמש בשטחן לביצוע פעולות עוינות נגד איראן.
מצר הורמוז נמצא 'בתוך המים הטריטוריאליים של איראן'.
בהתייחס למצר הורמוז אמרה טהראן כי ההפרעות הביטחוניות במעבר המימי הן תוצאה ישירה של פעולות צבאיות אחרונות של ארה"ב וישראל, והאשימה כמה מדינות אזוריות בשיתוף פעולה.
המשרד חזר והדגיש שמצר הורמוז נמצא בתוך המים הטריטוריאליים של איראן ועומאן, וציין כי ניהול השיט שם יופעל לפי סעיף 5 של מזכר ההבנות שנחתם לאחרונה לסיום הלחימה.
איראן קראה למדינות ה-GCC לשקול מחדש את הגישה שלהן לביטחון אזורי, והדגישה כי ביטחון קולקטיבי יכול להיות מוחש רק באמצעות שיתוף פעולה בין מדינות האזור ללא התערבות זרה.



















